Intervju med Jonas från Swedcore!

swedblacknew

Swedcore är ett slags kollektiv som omfamnar en svensk version av den elektroniska hardcorescenen. De har existerat sedan de startades upp år 2003 och deras mest kända slogan borde nog vara “Fuck Trance“, vilket ska ha skapat en hel del rabalder om man får tro intervjuobjektet. Olika konstellationer har hållit samman Swedcore, men ursprungligen så var det Robert (Braincorp) och Jonas (DJ Voldo) som höll i allt som hade med saken att göra. Sedan dess har de bland annat arrangerat fester så som Fuck Trance 1, 2, och 3 samt en del andra arrangemang runtomkring. De har samarbetat med stora akter, grupper och liknande, som tillhör den internationella scenen eller scener i andra länder. Swedcore är något som jag själv fann för några år sedan, men allt eftersom att tiden gått och de försvunnit ut i periferin – så kände jag mig tvungen att ställa några frågor. Det som ursprungligen inte skulle bli särskilt långt blev längre än förväntat. Jag intervjuade Jonas som tillhör den ursprungliga kärnan av Swedcore; om bland annat deras fester, när han började intressera sig av hardcore, Swedcore i allmänhet och mycket mer. Vi får väl hoppas att detta ger ytterligare en gnista som åtminstone kan göra så att människor får upp ögonen, med tanke på hur mycket intressanta grejer som kommer att hända nu under årets lopp.

earfist_fucktrance3

Earfist Live @ Fuck Trance 3, Stockholm. Till vänster med mask: MC Psyclown

SWEDCORE är ju någonting som existerat sedan åtminstone 2003, mig veterligen, så jag undrar i så fall vad som fick dig att starta upp det?

– Tanken var från början att Swedcore skulle bli Swedcore Records. Ett skivbolag för Hardcore och en del Speedcore. Bolaget registrerades som enskild firma. Av olika anledningar blev det aldrig av med några skivor. Istället fokuserade jag på att arrangera extrema Hardcore, Speedcore och Terror-fester. Resultatet var ändå lite det samma som jag hade tänkt från början – att få dela med mig av min definition av Hardcore, samtidigt som jag själv är en del av det.

Hur kom du i kontakt med den “scenen” till att börja med?

– Lite roligt faktiskt. Jag var hos min kusin, som på den tiden var i den åldern att han fortfarande bodde hos sina föräldrar. Vi var inne i hans rum när det började bli dags för mig att bege mig hemåt. På väg ut ur rummet ser jag ett hörn av ett skivfodral som sticker ut under något papper. Nyfiken som man är var jag tvungen att se vad det var för skiva. Omslaget hade som olika målningar i en och samma bild. En orm, en clown, en mumie och lite andra figurer. Skivan hade en snygg logotype som löd: “Thunderdome”. Jag tänkte “Hårdrock säkert. Förmodligen skräp.” Min kusin förklarade att det var typ som rave. Jag fick lyssna lite och första låten jag hörde var “Toni Salmonelli – Hey!”. Jag var såld. Jag nästan maniskt köpte alla Thunderdome jag kom över. På den tiden, i mitten på 90-talet, fanns Thunderdome i de flesta välsorterade skivaffärerna. Jag började väldigt snart haja att fler subgenrer fanns och intresserade mig mer för undergroundkulturen inom hardcore och gabber. Speedcore och Terror, som då var något helt annat än idag, var fascinerande och spännande. Resten av mitt liv har i princip varit att fördjupa mig i scenen och hela tiden sökt mig till mer och mer obskyra namn och etiketter. Idag är jag dock mest intresserad av klassiker. Dels många “hits”, men även personliga klassiker. Man har blivit gammal och nostalgisk!

Eftersom att du hade blivit introducerad till musiken vid detta tillfälle, när kom du till att börja producera och DJ:a?

– Jag började producera någon gång under 1997. Tillvägagångsättet var till en början att skaffa samplingar från olika håll, samt skapa egna distade 909-trummor osv, som sedan manuellt (dock med hjälp av dator förstås) klipptes ihop till färdiga låtar. Väldigt snart övergick jag till trackerprogram, främst Fast Tracker II och en del Pro Tracker. Sedan år 2000 använder jag mig av Image Lines “Fruity Loops”. Som DJ började experimentera år 2000 också. Till en början väldigt oseriöst och endast vid spontana tillfällen. 2002 började jag på allvar att se DJ’andet som en seriös sysselsättning. Sedan dess har det både toppat och dalat med motivation och intresse. 2013 ser ut att kunna bli ett grymt år…

Om vi återknyter lite till den första frågan så började du någonstans att arrangera fester till förmån för dessa genrer som du verkar i – men när gick den första av stapeln och hur blev det då?

– Första festen var genom Swedcore, som nämndes tidigare. Det arrangerades i Hagaparkens slottsruiner strax utanför centrala Stockholm. Vi var två stycken som arrangerade festen vilken vi valde att kalla “Fuck Trance”. Vi hade mer eller mindre förväntat oss en mindre skara dårar som skulle dyka upp. Efter en tid, då vi följt diverse forum på nätet, insåg vi att namnet Fuck Trance var ett genialiskt namn. Snacket gick och både intresse och hat skapades för och emot oss. Hatet mot oss spreds och vi fick mer och mer uppmärksamhet och genom det även fler intresserade. Vi började så snart inse att vi kommer nog faktiskt få en del besökare. Fuck Trance gick av stapeln sommaren 2006. Minns inte exakt datum. Det blev succé! Jag vet inte hur många besökare vi hade den natten, men jag gissar på i alla fall 150 pers, vilket är otroligt bra mätt i svenska mått för en extremt liten scen. Vi hade förväntat oss, från början, kanske 40-50 personer. Den delen av ruinen där vi hade riggat allt var fullpackad. Det fanns inte en centimeter över. På festflyern och Swedcores hemsida skrev vi “Tid: 22:00 – Razzia”. Vi valde att skriva så av ren ironi. Detta blev dock sanning då polisen kom på besök under natten och valde att stänga ned festen. Strömmen bröts ganska exakt kl.03 på natten, så det får man väl se som ganska bra trots allt. Med facit i hand var det en otroligt lyckad fest trots mycket motgångar både före och under festens gång.

Med tanke på att ni verkade starta väldigt starkt så undrar jag hur det blev med den uppföljande festen efter er första succé?

– Vi fick ju självklart blodad tand av uppslutningen från första festen, men även revanschlusta efter det abrupta avslutet. Till “Fuck Trance 2”, med undertiteln “Fuck Mainstream” ville vi satsa ännu större och mer vågat och utmanande. Vi lyckades hitta en idealisk plats för en underground hardcore techno-fest: en nedlagd järnvägstunnel vid eriksdal, nära skanstull på södermalm i stockholm. Festen ägde rum 7 augusti, 2006. Samma sommar som första Fuck Trance. Vi hade nu på känn att det kunde bli en bra uppföljare. Återigen blev vi dock i princip förstummade och kunde inte tro det var sant. Över 250 personer besökte festen. Det var svårt att då på plats ta till sig hur stort det faktiskt var. Än idag, snart 7 år senare, så är Fuck Trance 2 den överlägset största underground-festen den svenska hardcore techno-scenen varit med om.

CRW_5102

Fuck Trance 2, Skanstull, Stockholm. Foto: “Braveis”

Vilka andra var involverade vid denna tid och hur var responsen från festbesökarna?

– Själva stommen i Swedcore vid den här tiden var jag själv och en till grabb – Robban (aka Braincorp). Vi två var de som jobbade med hela upplägget kring Swedcore, tillvägagångsätt, planering osv. Det fanns även två andra personer med i bilden, Tim och Christian (Dj Oddzax). Bortsett från själva planeringen och det så var vi alla fyra lika upptagna med att göra vad som behövdes för att få allt att fungera. Det var ett bra gäng! Responsen från festbesökarna var långt över förväntan. Vi kände oss väldigt uppskattade. Swedcore gjorde sig väldigt snabbt ett namn, mycket tack vare just festbesökarna själva som dels gjorde det till de grymma festerna det var, men som även spred ordet om hur de uppskattade det vi gjorde! Jag tror vi alla kan skriva under på att vi hade lite hybris där ett tag.

Om vi kommer in på en helt annan fråga, så undrar jag när du började DJ:a och producera på riktigt – var det i samband med Swedcore-festerna?

– Nej, både skivspelandet och producerandet började långt innan Swedcore föddes. Jag fastnade för och intresserade mig för musikproducering någon gång runt 96/97. Jag experimenterade mest med ljud på olika vis innan jag 1998 skaffade mig Fast Tracker II och lite mer på allvar började ägna mer tid på riktigt låtskrivande, även om det lät som skit. Jag började väl satsa mer seriöst på musiken typ 2000-’01, både med Fast Tracker II och Fruity Loops. Jag lärde mig på egen hand att DJ:a efter att jag år 1999 skaffade mig Dj-utrustning. På den tiden var Hardcore i princip totalt okänt i Sverige (med ytterst få, men grymma, undantag) och därför spelade jag skivor mest för kul för mig själv och med några få halvintresserade polare. 02/03 började man märka av och känna av att intresset faktiskt började öka för scenen vilket givetvis spädde på viljan att spela mer!

Varför tror du att scenen var så ointressant för många i Sverige med tanke på att den peakade på 90-talet runtom i Europa?

– Det är såklart svårt att svara på, men jag tror den största orsaken eller anledningen till det är att det helt enkelt inte ligger i sveriges kultur. Pop och rock inklusive alla dess subgenrer har alltid varit enormt stort, medan annan musik ofta blivit mer eller mindre åsidosatt, även om sverige generellt är ett oerhört kulturrikt land med brett utbud. Medan hardcore, som en del av den hårdare technoscenen, slog igenom skapligt i mellaneuropa tog svenskarna till sig mer av ren techno och electro enligt min uppfattning. Hardcore-techno är på ett vis inte socialt accepterat likt andra motsvarande genrer som hardcore-punk, dödsmetal osv. Just därför spelas det aldrig och därför är det ytterst få som råkar snubbla över musiken och dessutom gillar det. Så var det redan från början, skulle jag vilja säga. Åter igen – det låg nog helt enkelt inte rätt i sveriges kultur och historia. …och gör det fortfarande inte. Ville man ha extremare elektronisk musik sökte man sig kanske snarare till lite mer accepterat poppigare alternativ som Electropunk, Riot Grrrl eller industri- och synthscenen. Detta är en personlig teori bara. Det är en stor och svår fråga att ge ett rakt och tydligt svar på.

Om vi återgår till era fester så undrar jag hur det gick efter den andra festen och vad som blev av Swedcore efter det?

– Fuck Trance 2 var som en total urladdning. Swedcore hamnade ganska medvetet i lite viloläge. Vi fanns med i bilden och vi höll oss vakna, men inga fester planerades direkt. Det var först till våren 2007 som planerna började bubbla upp igen. 9 Juni, 2007 drog vi igång vad som skulle komma att bli en ny festserie – BST: “Bomb Shelter Terror”. Fuck Trance dominerades av hyfsat extrem och tung Hardcore, men BST var mer nischat och ännu mer extremt med större vikt på Terror och Speedcore. I juni 2009 körde vi uppföljaren “Bomb Shelter of Doom” som var den kanske mörkaste festen hc-sverige beskådat med fokus på långsam, kolsvart doomcore och infernalisk deathcore. Några månader senare, September 2009, drog vi så av det som skulle komma att bli Swedcores sista fest – Fuck Trance 3. Ett litet samarbete med kanadensisk/holländska “Canadian Speedcore Resistance” eller CSR med Dj Plague från Toronto i spetsen. Efter Fuck Trance 3 gick luften ur Swedcore totalt och inget har hänt sedan dess. Robban, som var ena hälften av kärnan i Swedcore, arrangerade ytterligare en Bomb Shelter-fest, men i egen regi. Swedcore är inte på något vis ett avslutat kapitel, men konceptet ligger för tillfället på hyllan. Men vem vet? Swedcore fyller 10 år under året 2013. Det kan ju vara värt att fira…

Dessutom, med tanke på att du hintar om någonting stort, att Swedcore firar 10 år  – kommer det att hända någonting utöver det vanliga?

– När luften gick ur så kastade vi, eller framför allt jag, in handduken. Vi kan lämna det där. Jag vill inte påstå att jag hintar om något. Det är nog snarare så att jag bara önskar eller tänker något. Det vore roligt att arrangera ett 10-årsfirande, men det är ingen självklarhet. Vi får se helt enkelt. Nu är jag dessutom med i ett nystartat gäng som kallas “Negativ”. Vi satsar mer på hardcore i klubb- och pubmiljö än rena fester. Premiärkalaset går av stapeln 27 april i Årsta, södra stockholm. Mycket fokus ligger där just nu, så Swedcore får man nog se som lite osäkert för tillfället. Men som sagt – det vore roligt och skulle lätt vara värt att lägga energi på!

Tror du att satsningen på “Negativ” kommer att generera mer intresse för hardcore och gabberscenen som sådan eller hur hade ni tänkt er, mer än att det ska vara i klubb- och pubmiljö?

– Vi hoppas självklart på att intresset ska öka, men hur stor påverkan på hela scenen vi verkligen kommer ha vet jag inte. Vi tänker egentligen kanske mer på kvalitet och bra fester nu, snarare än att sprida något sorts budskap som kanske var mer av Swedcores grej. Negativ kommer vara betydligt mer kommersiellt gångbart än Swedcore och mer av “publikfrieri”. Detta till trots så kör vi enbart Hardcore-relaterat och ingen ostig Hardstyle eller liknande som många andra liknande klubbar kör med. Det ska bli riktigt kul och spännande att se vad vi kan få ut av det här. Det är för mig lite ny mark med mer kommersiell mainstyle hardcore och gabber, men det ska bli kul! Vi kommer köra riktigt hårda grejer likt Swedcore också så det kommer nog bli vackert!

På tal om det här med “mainstyle”, “newstyle” och “old school” – vilket föredrar du mest och vilka skulle i så fall vara dina favoritartister/grupper?

– Av de tre du nämner vinner Old School överlägset. Main- och New Style hatar jag till och med. Det har ingenting med Hardcore att göra. Det är ungefär som att säga att “Hardcore Superstar” är Hardcore/Punk och då jämföra de med tex Raised Fist eller The Varukers. Nåväl, som sagt – old school är tveklöst min grej av de tre alternativen.

Hur ser du på framtiden med tanke på allt du har gjort genom åren?

– Oj, det är jättesvårt att svara på hur framtiden ser ut. Som det känns just nu så vill jag fortsätta med det jag alltid försökt med: att sprida budskapet och på något vis representera min definition av Hardcore och dess kultur. Just nu har vi precis startat “Negativ” som jag nämnde tidigare. Det betyder ju att framtiden har en del att komma med i alla fall. Jag tror på konceptet och det känns roligt att jobba med. Första oredan vi ställer till med är nu 27 April i Årsta, så det drar ihop sig och man känner hur den där lilla sparlågan mer och mer flammar upp mot något likt ett svampmoln. Det är precis det man vill åt. Därför är jag ganska säker på att jag kommer fortsätta med det jag gör i ett antal år till, i egoistiskt syfte om inte annat, för att känna detta välmående. Jag vill och hoppas ju också att Swedcore ska få smaka på defibrillatorn och vakna till liv igen, så jag får möjligheten att återigen dyka ner ännu djupare i underjorden. Vad gäller musikproduktioner så kommer jag nog fortsätta med det också, även om det blir på samma nivå som det varit hittills – dvs taskig kreativitet. Eller ska jag kanske säga överkreativ? Jag påbörjar enormt massa projekt men ledsnar lika fort då jag får nya idéer och startar nya projekt. På gott och ont. Inget blir ju färdigt, men å andra sidan är det ju bevis på motivation, hehe. Men men… det är roligt och jag kommer nog hitta på något inom en snar framtid…

553382_221232734680642_554562925_n

Den elektroniska hardcorescenen utvidgas ytterligare med tanke på klubb “Negativ“, åtminstone om man koncentrerar sig på Sverige. Som det har sagts tidigare så anordnas klubben med syfte att få in hardcore och gess sub-genrer i pubmiljön, där den tidigare aldrig har satt sin egen fot – åtminstone inte i Sverige. Klubben arrangeras av intervjuobjektet Jonas Pihlgren, annars känd som DJ Voldo. Första klubbnatten går, som sagt, av stapeln den 27:e April i lokalerna hos Årsta Bar & Kök på Förmansvägen 11 i Årsta, Stockholm. Dessutom utlovas livespelning utav följande akter: DJ Voldo, DJ Ferren, DC3R och Zebbe. Utöver detta kan du även finna en värdig vinnare av Kombat-tävlingen, som du kan hitta mer information om här, bakom DJ-spakarna. Vinnaren presenteras den 15:e April och deadline för att skicka in din mix är den 30:e Mars, kl. 23:59. Så titta in på deras Facebooksida, för instruktioner, om du är intresserad av att vinna. Ni kan även kika in på Swedcore-hemsidan.

DJ Voldo har även skapat en exklusiv mix åt Invisible Guy som endast kan avnjutas här nedanför.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s