Recension: Liv Slakt & Maskin – Raspig Rockmusik 7¨

3021782107-1Släpig, kontrollerad men fylld av attityd. Örnsköldsvikspunkarna i Liv Slakt & Maskin påvisar att den intressanta blandningen mellan 77-punk och en rockkärna är allt som krävs. I den inledande låten “Öviks Sjukhus“, så infinner sig genast den dialektala charmen och politik. Så som punken i sin efterlinda möjligtvis har varit i Sverige, men nu känns det mer aktuellt än någonsin. Tillsammans med en stor känga av otidsenlig punk, så verkar det som om man får vrida tillbaka tiden ett slag och det känns som om man befinner sig ett decennium bakåt i tiden. Avsaknaden av pretentioner är egentligen det som gör låten än mer värd att lyssna till, där de korta låtslingorna med tillhörande lyriker är så simpelt och ovårdat det någonsin hade kunnat bli. Utan att ta det längre än så, lyckas de även med att få till ett klassiskt svenskt punk-sound från svunna tider. Fast med nyskapande lågor i sina ögon och sväng i instrumenten, tillräckligt för att skapa en egen grej utifrån det hela. Påminner en hel del om den klassiska gatupunken som Antipati står för, med undantag från det förstnämnda genrefacket.

Tillsammans med uppföljaren “Kyrkans Makt” så levererar de en känsla av attityd och avstamp i någonting helt annat. Som om de plockat om något gammalt ur garderoben och gjort det bästa utav det. Trots att det rent lyrikmässigt inte är någon hejarfest, så måste det tilläggas att sångarens röst har precis det raspiga ljud som är eftersträvansvärt. Åtminstone om man kallar sig själva för “Liv Slakt & Maskin“. Låten i sig framkallar den råhet som man skulle kunna benämna som gatan, som om de plockats upp därifrån medan de jammade. Vilket ger det en äkthet som i princip inte hörs särskilt ofta, åtminstone inte inom mer polerade genrer. När punk frigörs på riktigt kan det låta såhär eller på ett helt annat sätt, men huvudsaken är att de håller det äkta. Vilket de lyckas med, åtminstone om man ser till just denna låt.

En sådan platta måste även innehålla den obligatoriska “Snutnojja“-låten. Eftersom att detta är B-sidan, så känns det ner i ryggmärgen. Trots att skillnaden inte är stor mot den föregående sidan, så märks det att den är aningens mindre polerad och mer ruffig. Här får det nämligen plats ännu mer någorlunda originell punk. Den klassiska 77-punken snurrar sina varv och riffen är fullkomligt indoktrinerande. Man tror att man gått på propagandan, då man skakar på sina ben och hytter med sin näve. En riktig rökare som förtjänar allt som den slår i, med andra ord så är den obligatorisk för den punknäve som för närvarande är uppsträckt. Nog för att det blir lite tjatigt ibland, men den är ändå en av de bättre låtarna på plattan och överskiner de andra lite grann. Dock endast med en grad i helvetet.

Den sista och ännu mer rockiga låten “Rockmusik” har en svängig refräng som kommer tillbaka och snor med en. Tjuvnypet som känns, kan kallas för det riff som är gångbart i denna låt. Nog för att hela låten känns aningens luddig, men det räddas av refrängen och den någorlunda udda ingången med pianot som inkommer senare in i låten. Där det barska klinkandet får symbolisera den lite mer bluesiga rocken som inte direkt visar sig självt mer än i just det tillfället. Hårdheten är översköljande och ljudbilden är stereotypt för vad man skulle kalla det band som framför det. Här finns själva utgångspunkten och kärnan i musiken, känns det som. Rent generellt så är det en given sjua som tar sig ett snäpp över det som kan kallas för “bra” och placerar sig under den kategori som skulle kunna konstateras vara det man vill lyssna på. Knäpp en folköl och dansa med, för här kommer obrytbar 77-punk med riffen på helt rätt ställe.