Recension: Night – Stand your ground 7¨

42026184-1De rider på vad som skulle kunna kallas den nya svenska hårdrocksvågen, som tagit sina uttryck från den traditionella hårdrockssvängen, men adderat sitt eget nyskapande. Titellåten som öppnar är “Stand Your Ground“, vilket imponerar på många olika sätt. Sångaren har en pipa som påminner om en hel del rocklegendarer, som han utnyttjar till sin fulla potential. Riffen och svänget påminner mycket väl om den mer traditionella ådran, men de har fräschat upp det genom att se det ifrån sin egen synvinkel och agera därefter. Trots att likheterna är slående på alla plan så finns där ändå någonting att hämta. Night svingar sitt svärd och låter härmed världen veta om deras existens, rent lyrikmässigt är det möjligtvis inte det mest fantastiska i den vägen, men det är antemiskt nog för att få en att sjunga med. Med tanke på alla de nya akter som dykt upp runtomkring, så representerar de en förgången tid som mycket väl skulle kunna bli förnyad igen.

Själva uppbyggnaden av låten är dock fenomenal och graden av variation gör att det inte blir en tragglig engångssak, utan den får rulla runt flera gånger efter att man blivit klar med den. Här finns det något som drar in en i tempot och får en att svinga sin sedan länge nedgrävda rocknäve i luften. Nya tider kommer och dess ankomst har varit efterlängtad. Trots att man själv inte behöver vara en hårdrocksfanatiker, så skulle detta mycket väl kunna vara introduktionen till någonting större, undra om det gör något om man kallar det för: New Wave of Swedish Hard Rock? Givetvis med en stor brasklapp om var den ursprunligen kommer ifrån, så att man inte hänger sig till hädelse. Hur som helst, det är en fantastisk låt i dess beståndsdelar, men det finns mycket mer att imponeras över. Däremot lyckas de fixera denna influens i mittpunkten av låten, mest för att man inte ska ta ögonen ifrån den, men det underliggande drivet och ambitionen är egentligen det som räknas – och det lyckas de att utföra utan något som helst tvivel.

På den andra sidan så finns låten “Hard Working Man“, vilket är en mycket välavvägd låt som ser till att täcka alla ihåligheter. Med ett mer tillbakalagt ljudlandskap så lyckas de svepa mer de som är invigda i den hårdare skolan. Här gäller det att tyngden är välplacerad, och det är den sannerligen. Här måste det tilläggas att låten rent lyrikmässigt överskiner den föregående låten med råge och själva budskapet är även ristat i sten. Det finns en stor faktor av igenkännande här och egentligen även en som går tillbaka till grunden av vad hårdrock är. Kalla det för tidsdokument, själv så kallar jag det för en hyllning till rötterna. För utan dessa så kommer man egentligen ingen vart, så på ett sätt känns det som om de cementerar den bild man vill ha av dom. Så, vad kan man då rent jämförelsevis säga?

Det är en rätt stor skillnad när det kommer till själva tillvägagångssättet, denna låt ger upphov till så många olika känslor på en och samma gång att det är löjligt. Råheten som göms inom detta ljudlandskap är däremot ytterligare ett steg upp mot pallplatsen. Nog en av de mer slipade låtarna jag hört och själva strukturen är så ambitiös den kan bli, men vad kan man annars säga, de är ju trots allt “Hard Working Men“! Sjuan är definitivt en skräll på så sätt att det finns en koppling till något, men att de samtidigt är “vågade” nog att ta steget därifrån och utveckla något eget. Det här har potential att bli någonting större och om man hoppas på det, eller strävar efter det, så kan man komma långt. En given sjua som kommer att spelas tills vinylskivan har brunnit upp och solkar ner min fina stereo med smält plast.