Recension: Inkvisitionen – Dö som lejon

2415768213-1Hardcore för hårdhudade människor. Inkvisitionen är ett namn som jag hört otaliga gånger på Lukinzine, då han matat mig med det bästa av den senaste punk och hardcore som finns därute. Fick upp ögonen för detta band på grund av det och tänkte att jag skulle recensera deras senaste släpp. Äntligen kommer det ännu mer hardcore som bryter sig ur den konventionella fåran och smiskar allt i sin väg hittills. När den första låten som går under namnet “Repris” kommer på, så vill man helt sonika brista ut i ett avgrundsvrål och cirkulera runt i rummet, samt slänga upp näven.

Den här skiten knockar mig ur mina bekväma tofflor och kör runt mig likt en virvelvind, då trummorna och riffen är så pass hårda att man försvinner ut i molnen och spottas ut i havet. Även om det är förhållandevist repetetivt så är ljudbilden utmärkt ur många avseenden och inte alltför finslipad, vilket gör att allting låter mycket mer brutalt än vad det skulle kunna ha gjort. Ser gärna en repris av denna låt igen och har därför satt den på rullning ytterligare en gång. Kaos, krig och erbarmlig död letar sig in i min skalle. För någonstans därinne finns det en icke-invigd hardcoreentusiast som vill ut ur skalet och bara röja loss totalt.

När man tror att den första låten var epitomen av vad Inkvisitionen innebär, så kommer ytterligare en jävla handgranat som sprängs i nyllet på en. Inte bildligt talat, men musikaliskt talat. Vi är alltså på den andra låten, vid namn “Dö som lejon“. Riffen innan skiten släpper loss totalt är fullständigt urartade och hela ljudbilden påminner mycket mer om något experiment än någon statisk hardcoreetikett kan frambringa. Här har man kopplat in alla bandmedlemmarna till en maskin som kan spotta ur sig sådana fullständigt galna låtstrukturer, riff och trummor.

Känns som att man påminns om varför man lever och det är säkerligen något som förgyller Decemberkvällen ytterligare. När man svettas i ögonhålorna, känner sig lagom fräsch och rantar runt i ringen. Det här, det är boxningshardcore för den hårdhudade människan. För en oinvigd så ter sig detta brutalt och primitivt, men det är långt ifrån det. Vad är det då? Jo, det är genomtänkt jävla hardcore som tar din puls och kör all-in direkt genom att släppa lös en fullskalig kaskad av allt det som gör att hardcore kan bli bra och faktiskt blir det.

Efter att man tagit sig igenom vad som verkar vara timmar, men som egentligen bara är strax över en minut, så är man utpumpad till max. Hjärnsubstansen har letat sig upp i innerväggarna och nerverna processar information snabbare än någonsin förut. Men vad händer då? De tar givetvis åt sig av äran och har döpt sin sista låt på ep:n till “Göteborgs bästa punkband” och här har de ett långsammare tempo, men fortfarande energin som var så närvarande i de andra låtarna på helspänn, ifall någonting skulle hända. Dock så kör de igång med en riktig manglare och krossar allt i sin värld, som sig bör.

När man tror att man hört det hårdaste som finns inom respektive genre, så hör man det här och blir totalt överkörd på alla sätt och vis. Det här är nog något av det snabbaste och hårdaste jag hört i år, om man inte undantar Christer Pettersson. Men de här grabbarna går utöver det och har kommit på väldigt hårda om än melodiska sektioner som för allting framåt ett snäpp, just för att de ska kunna knäppa mig på näsan och säga: “nej du, vi regerar trots att året snart är slut“. Jag kan bara hålla med, ni håller fanan högt och trampar in som om det inte vore någonting. Nog en av de bästa hardcoreplattorna jag hört i år, trots ett sådant litet antal låtar. Fy fasiken vad bra!