Recension: Nocturnal – Until the morning light 7¨

Med främst 70-talsrocken som ledstjärna, så ger sig Nocturnal ut på ett eget segertåg. Men ve den som kan vara säker på sitt kort. I den första låten “Until the morning light” så låter det som att grabbarna fått för sig att göra ett väldigt ointressant och generiskt intro, men eftersom att man blev rätt så avskräckt av det, så är det med glatt mod som jag höjer mitt glas till höjden och stämmer in i skönsången. Något utav det bästa svenska jag hört på år och dar inom just den genren, och det låter inte det minsta generiskt längre. De sköna rockriffen som tar sin ton och samtidigt lånar från 70-talets glansdagar, men hjälps utav Nocturnal på ett sällan skådat vis. Sångaren har en pipa som inte är av denna värld och han vet sannerligen hur han ska använda den. Låten är kanske inte direkt undergroundälskarnas favoritkort, men de går balansgång mellan de kommersiella vibbarnas skönsångarland och underjordens mystiska källarvalv.

Insnörjd i en tråd av nostalgi så måste jag berömma deras påhittighet och instrumenten kommer till god användning tack vare deras otroligt tillspetsade och någorlunda psykedeliska udd. Nog för att de redan har trumfat och fått mig att sälja mina guldpengar till lägstbjudande, men de har även inspirerat mig till att återuppta rocklyssnandet – och det sker på högsta volym, med ett antal behjälpliga luftgitarrsriff. Att lyssna på låten går inte riktigt att beskriva, mer än att i känslosvallet så får man samma adrenalinkick som när man först lyssnade på rockens största underjordsbetraktare. Det vill säga de som inte riktigt var bländade av scenljuset, de som inte fick en ärlig chans. Man får säga att det är tur att Nocturnal bjuder upp till dans och slänger ut inviter till höger och vänster. En av de bättre och rent utav svängiga låtarna som förgyller mina hörlurar just nu.

Nästa låt,Black magic“, ligger på den undanskymda b-sidan av plattan. Här skruvas tempot upp en aning och trumljudet flyger till höger och vänster. En riktigt rivig låt som har det bästa i sig, som på riktigt lyckas skuffa undan alla högtalare och ställa till en jävla scen. Nog den låten av de två som jag skulle föredra live, även om det gör sig bra i hörlurarna. Trots att saker och ting är river haket totalt, så måste jag påstå att det saknas något. Denna gången var introt överväldigande och barskt, för att sedan skölja över till en mer fartfylld odåga. Däremot så visar det sig snart att denna låt också gör sig i mina örongångar, där den snirklar sig fram genom de mest svårtillgängliga hjärnbanorna och till syvende och sist klamrar sig fast och försöker att få någon form av erkännande. Resultatet blir ett ofattbart stampande med ena benet och en näve som vevas runt i rummet.

Styrkan med denna låten är just den rytmiska sektionen, för den är verkligen överjävligt bra. Pipan på sångaren är väl inte direkt lika imponerande, men den låter sig lyssnas på. Trummorna är helt vilda och galna, vilket är en av de andra elementen i denna musik som jag hoppades på skulle ingå i ett mycket högre och lite mer komplicerat arrangemang. Det måste tilläggas att Nocturnal är ett gäng riktigt begåvade musiker, som har på känn var saker och ting ska ligga. För mig ligger de helt rätt och för mig kvittar det om dessa snedsteg på något sätt påverkade, för det är överstökat och de är återigen på prispallen. Nummer ett skulle jag vilja säga, men de dras ned till plats nummer två, för att sedan skutta upp dit igen. Världen är märklig, kanske inte lika märklig som mina resonemang, men på något sätt övertygar de mig igen och de tar till tronen för att vara kungar. Det vill säga, om man vill tro mig, och det borde man göra.

Rekommenderar er att köpa skivan från Gaphals på direkten!