Intervju med Erik Karlsson om alteregot Chicagojazzen!

Chicagojazzen är Erik Karlsson. Förutom att inneha detta namn har han även släppt musik sedan många år tillbaka, varav hans senaste släpp är Elände som släpptes den första Juli. Detta missade jag totalt så det får ni ta med i beräkningen när ni läser detta. För övrigt har han varit på en mängd olika labels. Bland annat Irrlicht, Native Parts Records och Periferin. Jag tog tillfället i akt och intervjuade honom om allt mellan himmel och jord. Läs detta medan ni lyssnar på musiken som Chicagojazzen har skapat.

Skulle du kunna berätta lite mer om din bakgrund och vem du är, varför valde du just namnet Chicagojazzen?

- Jag heter Erik, är 20 år och bor i Skellefteå och har hållt på med Chicagojazzen sen julafton 2006. Hela grejen började med att jag fick en mikrofon i julklapp och började testa att spela in. Från början satt jag och min syrra och spelade in olika covers, men när hon senare flyttade hemifrån började jag att pröva göra egen musik. Från början var tanken att det skulle bli bitpop, men jag hade varken utrustning eller kunskap för att låta som Covox eller Slagsmålsklubben. När jag hade ett knippe låtar så skaffade jag en myspacesida och tog namnet Chicagojazzen från Doktor Kosmoslåten med samma namn. Avskyr namnet nu, men är för lat för att byta.

Om man skulle sätta en etikett på din musik, vilken skulle du själv vilja sätta? Vilka olika genrer och stilar blandar du ihop när du skapar din musik?

- Jag lyssnar på jävligt mycket olika grejer jämt och blandar väl lite allt möjligt. Ibland blir det väl progg och ibland blir det samba. Kalla det vad fan du vill!

Var hämtar du inspiration och varifrån drar du din kreativitet? Vad är fundamentet som håller upp Chicagojazzen?

- Ska man namedroppa hundra band nu? Bo Hansson, Cannibal Ox, Madlib, MF DOOM, Wu-Tang Clan (+soloplattor), DZR:P, Discharge, Disclose, Disfear, Mother of the Forest, Biggie Smalls, Devi Döljer, Erik Enocksson, Mossbröderna, Malins Trio, Dinosaur Jr, Eric’s Trip, Gang Starr, The Microphones/Mount Eerie, Darkthrone, J Dilla, Eberhard KCCH, King Tubby, Lee Perry, Mattias Alkberg, The Bear Quartet, Bathory, Arvo Pärt, Dark City Sisters, Fela Kuti, Regulations, Munnen, Black Flag, Black Sabbath, Aphex Twin, Drake, Hamngatan, Frank Ocean, Lil Wayne, Can och DZR:P igen.

Vad använder du dig vanligtvis av när du spelar in din musik, vad har du för utrustning?

- Jag har några olika varianter, men oftast så kopplar jag allt via ett mixerbord in i datorn. Övik/Jörn är helt gjord på kassettporta. Jag upptäckte inför Elände vilken sjuk dist det är i en porta så jag började köra gitarrerna direkt genom den och in i datorn. Jag har också några sprängda förstärkare med helt vrickat ljud som jag använder där.

Du har släppt musik på bolagen Irrlicht och Native Parts Records och ska inom kort även släppa på Periferin. Vad har du för relation till dessa bolag och varför valde du dessa, eller valde de dig?

- Jag hittade både Irrlicht och Native Parts via myspace när det fortfarande var grymt. Båda är extremt grymma skivbolag och snubbar. Irrlichts senaste släpp Diskoteket – Det ska se ut som slutet är fan årets album! Sen släpper Native Parts oftast rätt otäck och tjock portadrone. Johannes som har Native Parts brukar göra mina omslag också. Jag har även släppt kassetten Övik/Jörn på Ominous Recordings som är aktuella med en kassett från finska supergruppen Olimpia Splendid! Periferin drivs av mig och några kompisar från Skellefteå och släpper lite olika kassetter både med våra egna band och med grejer utifrån som vi tycker är bra.

Du har även en imponerande mängd skivsläpp sedan 2007, vilken av dessa skulle du säga är ditt mästerverk?

- Man gillar ju alltid senaste grejerna mest. Övik/Jörn och Elände, alltså!

På vilket sätt har du utvecklats rent musikaliskt under alla dessa år?

- Dels har jag nog blivit bättre på att spela och dels har jag blivit bättre på att spela in och mixa grejerna. Och jag har mer grejer än förr att sitta och leva om med.

Vad är fördelen med att släppa sina skivor på en mängd olika bolag? Är det för att hitta rätt eller för att det skall få så mycket promotion som möjligt?

- Nja, det är mest bara för att det är roligt. Det är väl knappt några bolag som signar band nuförtiden?

Du gjorde även ett mixtape till Zeon Light, skulle du berätta mer om den? Reflekterar den din musiksmak?

- Jo, fast ganska hårddraget. Det är ju lättare att göra ett lugnt mixtape, ett hiphopmixtape eller ett matlagningsmixtape än att försöka sammanfatta allt man lyssnar på ett dussintal låtar. Jag lyssnar på allt möjligt och tror att det är viktigt att göra det om man ska hålla på med musik. Lyssnar du bara på Beatles kommer du försöka låta som Beatles, k’naam sayin?

Om du själv fick bestämma, vilken eller vilka spelningar har varit dina bästa hittills?

- Där jag spelat så är det nog en spelning på Nordanå i Skellefteå där jag spelade hela Övik/Jörn från början till slut. Men brukar oftast inte minnas särskilt mycket efter en spelning.

Gör du dina omslag själv? Symboliserar de något särskilt om man startar från ditt första släpp och avslutar med det sista?

- Nej, det brukar oftast vara andra som gör omslagen. Jag tror att jag har två omslag av Andréas Brännström, Irrlichtsnubbarna gjorde omslaget till Misantropi För Nybörjare och resten är gjorda av Johannes Brander. Jag brukar egentligen aldrig ha någon idé på hur omslaget ska se ut utan brukar folk få gå loss fritt så länge det passar till låtarna.

Fick även en fråga från en beundrare i kretsen, den lyder: hur känns det att vara ett geni?

- Haha, lägg av…

Har du några särskilda favoriter bland band och artister som startat sin bana alldeles nyligen, i så fall, skulle du kunna rekommendera några?

- Näe, ungdomarna håller ju bara på med chillwave, rent sound och fan och hans moster. Kolla norrut så hittar man en massa bra grejer som Mossbröderna(Umeå), DZR:P (Skellefteå/Stockholm/Paris), Vaken (Umeå), Hamngatan (Luleå), Malins Trio (Luleå), Mother of the Forest (Luleå), Könsförrädare (Luleå/Stockholm), Råd Kjetil Senza Testa (Umeå), Beyond Six Lions (Skellefteå/London) och Eberhard KCCH (Umeå).

Du har även varit med på den åtråvärda sidan PSL, berätta mer om det!

- Irrlichtsnubbarna snackade med PSL om att göra en session inför släppet av Misantropi För Nybörjare och de sa ja. Mina femton minuter i rampljuset, tack och godnatt!

Se’n fick du vara med på ett hörn på Throw Me Away också för ett år sedan, med I Chicagojazzen Labyrinter & Irrvägar – berätta mer!

- Jo, Irrlicht-Erik gjorde ett mixtape av sina favoritlåtar med jazzen inför Brachiosaurus II (Native Parts).

Har du varit med någon annanstans?

- Jag har varit med i Sonic, några bloggar och lite lokaltidningar. Är för lat för att sitta och maila runt skivorna för det mesta.

Vad har du för mål uppsatt när du går från platta till platta, vad hade du för mål 2007 i jämförelse med 2012? Vad händer härnäst?

- Jag brukar oftast prova att göra några låtar och se var det barkar och sen försöka knyta ihop säcken eller göra låtar som gör konceptet större. Oftast planerar jag ingenting från början.

När släpps din nya skiva Elände? Har du någon extremt hemlig information som du skulle kunna tillge om plattan?

- Den släpptes redan 1a juli! Nja, det var en rätt ospännande process. Jag drack kaffe och åt en massa Delicatobollar i replokalen och cyklade hem illamående och trött i huvet. Samplingen på sista låten är från en kassett med bibelord för synskadade, som jag fick tag på på loppis hos lokalkändisen Curt “Burk-Curt” Degerman.

Vad skulle du säga var svårast med att göra din senaste platta, hur gick den kreativa processen till? Var det någon gång du fastnade eller gick det lika bra som en porlande bäck?

- Det svåraste var väl egentligen att få tid till allt. Jag jobbade och tog körkort och höll på med mina andra två band Üni Foreman och Salenko.

Varför har du angett Buenos Aires som bostadsort på MySpace, det låter ganska intressant? Har du någonsin varit där?

- Haha, nja, jag vet inte vad jag tänkte riktigt. Det är kanske för att jag har en låt som heter Buenos Aires. Jag har aldrig varit där, men det verkar rätt grymt. Bra väder och grejer.

Har du några andra planer inom den närmsta framtiden eller för resten av året?

- Inom närmsta framtiden ska jag försöka överleva Trästockfestivalen där jag spelar med Vote Dukakis, Üni Foreman och Salenko. Annars så har jag börjat med lite småskisser inför en kassett som är tänkt att ges ut via Zeon Light.

Tack för intervjun! Har du något att säga till ditt försvar?

- Tack själv! Jag gjorde intervjun innan middag, ok? 

Vilket band eller vilken artist tycker du att jag bör intervjua och vilken fråga borde jag ställa?

- Fråga Skogar vilket BQalbum som är bäst!

Lyssna på Chicagojazzens senast upplagda låt:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s